دانلود سالنامه سال آبی 94-1393 - هواشناسی پارسی | هواشناسی ماهواره ای
سفارش تبلیغ
آنچه دیده بیند در دل نشیند . [نهج البلاغه]
 

...برای بازگشت به صفحه اصلی و پیش بینی روزانه آب و هوا اینجا کلیک کنید

جمعه 94 آبان 8 , ساعت 11:23 عصر

دانلود سالنامه سال آبی 94-1393 مرکز ملی خشکسالی

برای دانلود اینجا کلیک کنید...

سالنامه سال ابی 94-1393 مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، گزارشی تحلیلی از وضعیت بارش، دما، تبخیر و تعرق، ساعات آفتابی، خشکی، خشکسالی  و گرد و خاک در کشور ارائه می نماید..................

.....................................................

هوشناسی ایران

کمبود بارش در 27 استان

سال آبی 94-1393 از منظر بارش دریافتی سال مناسبی نبود چرا که در پایان آن مشخص شد از 31 استان کشور 27 استان با کمبود بارش نسبت به شرایط طبیعی و بلند مدت خود مواجه بودند. این کاهش از حدود 45 درصد در استان بوشهر تا حدود 4 درصد در استان های سمنان و کرمان را شامل می شد. در کل کشور نیز حدود 16 درصد نسبت به شرایط طبیعی و  بلند مدت کمبود بارش دیده می شود.

ثبت رکوردهای دمایی در تابستان 1394

در سال آبی 94-1393 ایران از نظر دمایی، در مجموع یکی از سال های گرم خود را سپری کرد؛ به طوری که براساس بررسی های به عمل آمده این سال، جزء هفت سال گرم طی 30 سال گذشته بوده است؛ تا جایی که در تابستان این سال رکوردهای بی سابقه ای خصوصاً در استان گلستان رقم خورد. این افزایش گرما باعث افزایش توان تبخیری محیط گردید که در کنار کمی بارش، شرایط سخت تری را برای هموطنان، بویژه در استان های واقع در جنوب و شرق کشور رقم زد.

آخرین وضعیت خشکسالی کشور در سال آبی اخیر

خشکسالی کشور در سال آبی 94-1393 با چند شاخص مورد بررسی قرار گرفت که طی آن بخش قابل توجهی از مساحت کشور با خشکسالی خفیف تا بسیار شدید مواجه بود. همچنین در بررسی خشکسالی کشاورزی نیز مشخص شد اراضی زراعی هفت استان کشور بین 20 تا 100 درصد تحت استرس خشکسالی بود. علاوه بر این براساس شاخص خشکسالی موثر 14 روزه، تعداد بسیار زیادی از ایستگاه ها در شبکه باران سنجی کشور بین 190 تا 310 روز خشکسالی را سپری نمودند.   

پدیده گرد و خاک نیز که خود از آثار ثانویه پدیده خشکسالی محسوب می شود، در این سال مناطق وسیعی از غرب کشور را درگیر خود کرد تا جایی که پدیده ی گرد و خاک با دید کمتر از 5 کیلومتر تا حد بی سابقه 70 روز در برخی مناطق خوزستان مشاهده گردید.

لازم به ذکر است، سال آبی یا سال زراعی در نگاه محققین آب شناسی و کشاورزی فاصله بین سروع پاییز تا پایان تابستان سال بعد می باشد.............

 

برای دانلود اینجا کلیک کنید...

 

 



لیست کل یادداشتهای این وبسایت